نور خورشید و تضیف دفاع پوستی وآسیب های ناشی از آن بر پوست

یک عامل بسیار قوی فیزیکی که می‌تواند به پوست‌تان استرس وارد کرده و دفاعش را تضعیف کند، اشعه‌ی فرابنفش خورشید است. این پرتو، عامل سرطانزایی است که می‌تواند تاثیر بسیار منفی بر پوست بگذارد. پرتو فرابنفش چه به شکل طبیعی آن باشد و چه به صورت مصنوعی (اتاقک‌های سولاریوم)، جذب آن توسط پوست می‌تواند به سلولهای خون سیگنال دهد که به سمت قسمت مورد نظر حمله ور شده و آن را ترمیم کنند. این اتفاق موجب آفتاب سوختگی می‌شود اما ماجرا همینجا تمام نمی‌شود! زیاد قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش خورشید می‌تواند منجر به لکه‌های تیره، خال و حتی سرطان پوست شود.
استفاده‌ی موضعی از کرمها و روغن‌ها، از درون نیز می‌توانید با آسیب‌های ناشی از نور خورشید بجنگید. برخی از مواد مغذی این توانایی را دارند که دفاع طبیعی پوست را تقویت کنند. مثلا لیمونن که ماده‌ی شیمیایی مشتق شده از پوست مرکبات است چنین خاصیتی دارد. همچنین خوردن این میوه‌ها، بویژه پوست‌ مرکبات نیز می‌تواند دفاع طبیعی پوست‌تان را قوی کند. میوه‌هایی که آنتی اکسیدان و ویتامین C فراوانی دارند ،مانند انار و توت فرنگی، این قابلیت را دارند که از سلولهای‌تان در برابرآسیب‌های ناشی از نور خورشید مراقبت کنند.

اما بهترین راه مقابله با اشعه‌های مضر خورشید، استفاده‌ی مداوم از ضد آفتاب است. از برندهای معتبری استفاده کنید که فاقد چربی‌اند و می‌توانید هر روز از آنها استفاده کنید. همچنین خیلی خوب است که لایه‌ای از روغن‌های طبیعی روی پوست‌تان قرار دهید. طبق پژوهش‌ها، روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن نعنا فلفلی، بیشترین میزان SPF را دارند. هر چند این روغنها نمی‌توانند جای ضد آفتاب را بگیرند اما می‌توانند کمک زیادی به مراقبت از پوست بکنند.